Kada bi se kinematografije pojedinih zemalja označavale
bojama, srpskoj bi u zadnjih dvadesetak godina najviše odgovarala siva. Samo
onaj ko je to vreme prespavao u pećini nije mogao da vidi potonuće našeg filma
u mrtvilo i samodovoljnost. Mnogi veterani, kao i "mlade snage" su učestvovali u degradaciji srpskog filma, a razlozi za
snimanje tih "filmova" u dosta slučajeva uopšte nisu bili filmski,
kao što ni konačni rezultat uglavnom nije ličio na film, u njegovom izvornom i
najzdravijem obliku. Oni padaju uglavnom na svim poljima. Svetove tih filmova
naseljavaju zgubidani, šverceri, izbeglice, ratni veterani, mafijaši, propali
studenti i slični, koji obitavaju u sivilu svakodnevice, jadikuju nad sudbom
kletom i povremeno se šale na svoj i tuđ račun. "Crazy Serbs".
Poslednjih nekoliko godina se stanje polako menja.
Snimljeno je nekoliko veoma kvalitetnih filmova, od strane uglavnom mlađih
reditelja, koji su svojim delima pokazali vrhunsku filmofilsku svest i želju da
se do sada slabo ili nikako rašireni žanrovi iskoriste za iskazivanje autorskih
stavova (kao i već postojeći žanrovi, koje je trebalo prvo osvežiti novim
rediteljskim pristupima). U zemlji čija kinematografija nije imala preterano
jaku žanrovsku tradiciju, ovo su bili izuzetno značajni eksperimenti. Mnogi od
tih filmova su izazvali burne reakcije, neki su dobro prošli u
bioskopima, neki nisu, ali je kvalitet i uticaj svih tih filmova neosporan.
Među njima se posebno ističe film Srđana Spasojevića pod nazivom SRPSKI FILM,
koji je obeležio 2010. godinu kod nas (a i šire). Film je izazvao najrazličitije
reakcije, od oduševljenja do zgražavanja. Započeo je svoj filmski život na
stranim festivalima: South by Southwest u Ostinu, Briselski festival filma fantastike,
Fantazija u Montrealu. Nakon prikazivanja na nekoliko srpskih i okolnih
festivala: premijera na Sinemaniji, zatim Sopot, Vrnjačka Banja (gde je dobio nagradu za najbolji scenario), a u Hrvatskoj
Motovun, ušao je u ograničenu bioskopsku distribuciju krajem septembra 2010.
godine. Domaćeg DVD izdanja još uvek nema i ko zna kada će ga biti. Film je u
uncut verziji izdala američka kompanija Invincible Pictures, a izdat je i u
nekoliko evropskih zemalja (Belgija, Švedska, Austrija).
Srđan Todorović igra Miloša, bivšu porno zvezdu koji živi
porodičnim životom sa suprugom Marijom (Jelena Gavrilović) i sinom Petrom (Luka
Mijatović). Ali finansijska situacija mu se sve više pogoršava, a njegov san o
odlasku iz zemlje i obezbeđivanju porodice je sve manje ostvariv. Tu nastupa Lejla
(Katarina Žutić), njegova bivša partnerka iz filmova, koja mu nudi da za velike
pare igra u umetničkom porno filmu koji se snima u Srbiji za strance, a
reditelj je Vukmir (Sergej Trifunović), kome je Miloš idealan izbor za svoj
film koji će pomeriti granice žanra. Uslov je da Miloš ne sme da zna scenario.
Uprkos sumnjičavosti, ovaj potpisuje ugovor. Miloš već na prvom danu snimanja
vidi da Vukmirove namere nisu čiste i da su u snimanje umešana i deca. Od brata Marka (Slobodan Beštić), službenika DB-a, saznaje za Vukmirovu povezanost sa njima. Odlučan
je da prekine posao, ali Vukmir želi da na sve načine završi svoj film.
Ono što je sigurno i što treba odmah reći - Spasojević je
napravio ostvarenje koje po svim svojim karakteristikama želi da uzdrma, uzbudi
i natera na razmišljanje i to čini na najbolji mogući način, služeći se zaista
FILMSKIM sredstvima, iz doba kada je film kao umetnost i filmski reditelj
uživao najveću slobodu. Njegov film se oslanja na ostvarenja sedamdesetih, a to
je doba kada su reditelji pravili kvalitetne i hrabre žanrovske eksperimente,
koristeći žanr da bi ispričali neku svoju priču i ostvarili autorsku viziju, a
Spasojevićev film je njihov punokrvni naslednik za novi milenijum.
U prvom planu imamo izuzetno uzbudljivu priču koja vas
uvlači u sebe i prati se sa zanimanjem i brigom za likove, koji su maestralno
napisani i oživljeni i zaista je divno sa koliko očigledne strasti su svi ti
ljudi ušli u ovaj projekat. Scenaristi Aleksandar Radivojević (autor kultne TV emisije ŠOK KORIDOR i
koscenarista ČARLSTONA ZA OGNJENKU) i Srđan Spasojević nam pričaju našu priču, sa našim likovima,
ispričanu filmskim jezikom kakav se kod nas retko ili nimalo ne sreće. Kao
rezultat imamo film koji na rediteljskom, scenarističkom, glumačkom i svakom
drugom planu pokazuje ogromnu zrelost i hrabrost, kao i rešenost da se uhvati u
koštac sa ovdašnjim filmom i našom kinematografijom. Autori su svesni da Srbija
nije plodno tlo za to, ali su takođe svesni i da u Srbiji postoji veliki broj
onih koji misle drugačije od ustaljenih normi i koji žele da se i njihov glas
čuje i njihovi filmovi vide.
Ovo je jedan od onih filmova oko kojih su se lomila
koplja kao oko retko kog filma u našoj kinematografiji. Očigledno je da je film
dirnuo pravo u žicu i progovorio o nekim osetljivim temama o kojima bi većina
želela da ćuti. Veliki broj prigovora je dolazila od strane onih koji su se
žalili na eksplicitan sadržaj filma, ali je verovatno još bitnije od toga da je
sam naziv filma bio veliki problem mnogima. Ljudi su se pitali zašto srpski, pa
već nas dovoljno mrze oni tamo, još nam je ovo falilo i tome slično. Ali ako
pogledamo u prvom planu priču koju film priča i, veoma bitno, način na koji je
ona ispričana, a u drugom ideje koje stoje iza likova i događaja, videćemo da
sve to itekako ima svoje mesto u celini, da ništa nije pravljeno sa namerom da
se podilazi publici, i da su sve te sporne scene i naziv filma neka od
sredstava kojima autori žele da nam prenesu ličnu viziju stanja u Srbiji i
srpskoj kinematografiji.
Da pođemo od srpske kinematografije. SRPSKI FILM se na izuzetno
pametan način bavi njome i ispravno dijagnostikuje užas koji prožima skoro sve
vezano za nju. Vukmir je lik koji sažima sve naše reditelje -
"umetnike" koji prave filmove po unapred određenom receptu: prikazati
ljude - žrtve i sivilo oko njih, kao i zbunjene individue izgubljene u prostoru
i vremenu, sve to začiniti obilatom dozom patetike, poželjno i humora (na
srpski način - psovka na svaka dva minuta), i to prodati kao umetnost koja
dokumentuje našu stvarnost. Stvarne ljudske nesreće su u takvim filmovima
surovo zloupotrebljene i iskorišćene za dobijanje para od države i stranih
fondova. Takva estetika je dominirala (i još uvek dominira) srpskom
kinematografijom i ona je glavna meta SRPSKOG FILMA. Vukmir je reditelj -
kalkulant koji zna šta prolazi na tržištu (stranom i domaćem) i to i snima, uz
to proglašavajući svoje filmove vrednim umetničkim delima. On je potpuno predan
tome, u smislu da ne odustaje od zacrtanog puta i ne bira sredstva da ostvari
namere. Za svoje filmove on kaže: "Umetnost, gola umetnost. Istina. Pravi
ljudi, prave situacije, pravi seks. Minimum montaže." U suštini, i tu
dolazimo do upotrebe motiva pornografije i snafa u kontekstu opisa srpske
kinematografije, Vukmirov film koji ovaj snima sa Milošem je slika i prilika
filma kakvog sam malopre pomenuo a pornografija i posebno snaf su ovde metafore
za način prikazivanja ljudi i njihovih sudbina u tim filmovima –
eksploatatorski, onaj koji uništava sve ljudsko i životno i banalizuje sudbine
pravih žrtava. Ti filmovi se snimaju po unapred određenom principu - mi vama
novac, vi nama film o žrtvama. Baš kao što Vukmir kaže: "Moji klijenti
tačno znaju šta žele, a ja vrlo dobro znam šta radim.". Scena sa bebom
koja dolazi nakon Vukmirovog govora je najkonkretniji prikaz tog opredeljenja, silovanje
i uništavanje poslednje mrve ljudskosti i ljudskog duha, eksploatacija patnje i
nevinosti i njihovo pretvaranje u sredstvo za zaradu i plasiranje nakaradnih
ideologija (sve pod opravdanjem da je to umetnički čin). To se posebno odnosi
na iskorišćavanje dece u našoj kinematografiji, koja pamti nekoliko ogavnih
slučajeva eksploatacije zarad "umetnosti", odnosno bolesnih
rediteljevih ideja (pre svega mislim na SAN ZIMSKE NOĆI, u kome je autizam
devojčice i druge dece iskorišćen za "metaforu o autizmu ovih
prostora"). Nasuprot tom "filmu", u SRPSKOM FILMU se ni u jednoj
od spornih scena sa decom ona ne pojavljuju zajedno sa drugim glumcima (plus,
sama beba nije prava već majstorski rad Miroslava Lakobrije), već je sve rešeno
pomoću lutaka i montažnih trikova, a ono što je još bitnije, sam kontekst tih
scena sa decom je potpuno drugačiji od konteksta scena sa decom iz drugih
filmova koje SRPSKI FILM napada.
Naravno, kada govorimo o žrtvama, to ne moraju biti samo
žrtve rata, već i druge individue koje žive u sranju svakodnevice, glume žrtve
zle sudbine, naizmenično se smeju i plaču nad njome, ali ipak nekako
preživljavaju. To je svet u kome se ništa ne dešava, u kome zapravo ništa
ljudsko i ne postoji. Pojam "radnje" tu ne dolazi u obzir. Sve je to
uslikano i izrežirano tako da na kraju stvara osećaj mučnine kao proizvoda tog
i takvog užasa koji nam se nudi kao
film.
Paralelno sa srpskom "kinematografijom", ovaj
film se bavi i samom Srbijom. Osim što napada način na koji se predstavljamo
svetu u tim filmovima, on želi da kaže i koju o pravoj, ne-filmskoj Srbiji. Tu
opet dolazimo do pornografije i snafa kao zgodnog načina da se opišu društveni
odnosi i mentalitet ljudi. Miloš nije srpska porno zvezda u pravom smislu reči
(to deluje stvarno smešno, ako uzmemo u obzir kakva je naša porno „industrija“
– za pojašnjenje odgledati film MADE IN SERBIA Mladena Đorđevića – plus, Miloš
je uglavnom igrao u stranim pornićima). Dakle, autori SRPSKOG FILMA vrlo dobro znaju
da prava porno industrija ne postoji u Srbiji, čega su, verujem, i sami
gledaoci svesni, pa ni ovde pornografiju ne treba shvatiti bukvalno - ona je
način da se progovori o tome kakav je to osećaj raditi i zarađivati na pošten
način u Srbiji, gde je proces rada je izjednačen sa pornografijom, što naravno,
ne znači da film podržava put kriminala, već samo želi da ukaže na šta je
pošten rad spao danas - na psihičko i fizičko razjebavanje ljudi.
Iz svega do sada rečenog može se izvući veoma važna tema
kojom se film bavi, a to je kontrola i manipulacija. Miloš kontroliše svoje
partnerke u filmovima, Vukmir kontroliše Miloša i manipuliše njime, sve dok
ovaj ne uzvrati udarac. Ali osveta je izvedena nakon što je šteta učinjena, a
ubrzo vidimo da i osim Vukmira ima nekoga ko će izvršiti zadatak do kraja, a i
to nije kraj. Svi su povezani i svi su deo mnogo većeg kruga zla koji je
neuništiv. Dakle, kontrola o kojoj autori govore odnosi se na uticaj koji
"oni iznad" imaju na "one ispod" ne samo u produkciji
filmova, već i u svakodnevnom životu ljudi. S tim što je bes uglavnom usmeren
prema onima koji te grozote iz života snimaju po principu „patnja za pare“, pri
čemu je patnja ublažena, „razvodnjena“, iskorišćena kao oruđe za manipulaciju,
uljuljkivanje i ne-menjanje postojećeg sistema mišljenja.
Tu se, naravno, ne radi samo o Srbiji, srpskoj vladi i
srpskoj kinematografiji, već i o Evropi i svetu, gde vladaju ista pravila
razmene. Iza toga stoji želja za kontrolom svih vidova umetnosti, kroz
nametanje političke korektnosti kao jedinog ispravnog puta izražavanja, što ima
za posledicu sterilna i prizemna dela koja služe učvršćivanju postojećeg
društvernog sistema.
O tome da u svetu postoje predrasude o nama ne treba
trošiti reči, to je već opštepoznata stvar. SRPSKI FILM polazi od toga i
uveličava te predrasude do besvesti, a sve u cilju zezanja na račun istih.
Uopšte, cela halabuka oko navodnog blaćenja Srba ovim filmom je velikim delom
proizašla osim iz naslova dela takođe i iz nerazumevanja konteksta u koji su
smeštene ekstemne scene iz ovog filma, odnosno, prosto rečeno, naša publika ne
ume da „čita“ film i prvi utisak je uglavnom i jedini. To nije jedini način na
koji možemo gledati ove scene, ali je jedan od bitnijih. Dakle, kada se sve to
uzme u obzir, u tom smislu se može tumačiti i scena u „toplom porodičnom domu“
pred kraj filma. To, sa druge strane, ne znači da film ne želi da uputi kritiku
na račun srpske porodice (to itekako čini!) ali je ova scena na tom nivou vrlo
uspela. Rekao bih da se ta dva puta – odnos stranaca prema nama i naše stanje
stvari koje je ipak daleko od idealnog – ne isključuju, već dopunjavaju u
filmu.
Znači, film se sa druge strane ozbiljno pozabavio srpskom
porodicom i srpskim društvom. Pre svega, tu se radi o pritisku sistema na
porodicu i o svim nametima i zamkama koje se pred nju postavljaju, a onda i o
samim ljudima koji osnivaju porodice i o njihovim predstavama o porodici i
ulogama u njoj. Što se ovog prvog tiče, SRPSKI FILM detaljno razrađuje mrežu
koja se obmotava oko porodice i pokazuje odakle sve potiču konci kojima se
upravlja ljudima i koliko su ti konci jaki. To je ono što većina gledalaca
oseća na sebi, ali nije u stanju da artikuliše (pa se još i ljuti kad neko
snimi film o tome!). Na širem planu, može se napraviti paralela između odnosa
države i porodice sa onim koji ima naša država sa svetskim centrima moći. Pri
tome, Vukmirove reči o Srbima kao žrtvi ne treba shvatiti bukvalno, već, između
ostalog, i kao komentar autora na srpski običaj da sebe uzdižu u "nebeski
narod" koga drugi ljubomorni narodi žele da unište, povezan sa običajem da
se kroz patnju i žrtvovanje potvrđujemo. Jasno je da je takav odnos države i
sveta zasnovan na čvrstim zakonima koji vladaju svuda u svetu, ne samo kod nas,
i da se tu ne radi o tome da nas neko mrzi zato što smo bolji od njih, već o
eksploataciji kao opštem zlu.
U jednom momentu Miloš, na pitanje supruge da li mu
nedostaje posao, kaže: „Ne znam. Ne. Nedostaju mi pare da pobegnemo daleko
odavde.“ Dakle, on želi da pobegne iz Srbije i od svog prethodnog života.
Uveren je da je sposoban da promeni sve i da se nosi sa svim problemima. Kao i
za vreme svoje porno karijere, on misli da i dalje kontroliše sve. Ali dugovi
još nisu naplaćeni, i Miloš postaje pijun u rukama onih koji se koriste tim
njegovim „ostatkom iz prošlosti“. Tačno je da je Miloš prevaren i uvučen u
vrzino kolo iz kog je teško ili nemoguće ispetljati se, ali problem je postojao
duboko u njemu i pre susreta sa Vukmirom.
Tokom procesa snimanja izlaze na videlo problemi koji
tinjaju ispod naizgled savršene Miloševe porodice i tu film postiže pun pogodak
razotkrivajući neke od tipičnih boljki srpskih porodičnih i rođačkih odnosa.
Odnos Miloša sa Markom, zatim Markov odnos sa Miloševom suprugom, kao i odnos
Miloša sa sinom savršeno je razvijen i nudi „krvnu sliku“ odnosa u porodici. Na
kraju, u „toplom porodičnom domu“, vidi se da su svi krivi, i Vukmir, i Miloš i
Marko. Miloš je, makar većinom i nesvesno, učestvovao u uništavanju porodice,
Marko je ostvario svoju fantaziju, a Vukmir uradio svoj deo posla, i snimio
film o tome, makar morao da ga plati glavom. Ali, da li je to zaista kraj? Da
li u toj igri „upotreba čoveka“ prestaje nakon smrti? Da li u sredini koja te
jebe od rođenja do smrti zaista možeš biti bezbedan nakon nje? Jedno je sigurno
– nove žrtve će doći, kao i oni koji će glumiti žrtve, a neki novi Vukmir će
snimati svoje „umetničke“ filmove.
Spasojević je vrlo energičan u rediteljskom postupku i
uspeva da nađe pravo vizuelno rešenje za svoje ideje ne zaboravljajući ni
jednog momenta na priču, pri čemu mu žanrovsko određenje još više olakšava
postupak. Po visokostilizovanoj stvarnosti film dosta nalikuje na svoje uzore
iz sedamdesetih. Zgusnuta atmosfera i hororičnost pojedinih scena podsećaju na
Linča, a kroz film imamo omaže redteljima kao što su Karpenter, Noe, Arđento, Henenloter,
dok je lik Raše verovatno omaž filmu PUSHER Nikolasa Vindinga Refna. U
stvaranju ukupnog utiska od velike je važnosti odlična muzika Skaja Viklera,
fotografija Nemanje Jovanova, scenografija Nemanje Petrovića i efekti Miroslava
Lakobrije. Priča je vođena disciplinovano, bez vrludanja i razbacivanja likovima
i događajima, sa jasnim početkom i krajem. U drugom delu filma, nakon infamous
scene sa bebom napušta se linearna dramaturgija i film se naizgled razbija u
delove. To itakako ima svoj razlog, jer od tog momenta pratimo pokušaje Miloša
(koji se budi iz trodnevne kome) da složi kockice prošlih događaja, koristeći
Vukmirove filmske snimke. Njegova svest je pomućena, i ti snimci su jedina
pomoć pri prisećanju. Znači, tu se još više naglašava moć filma kao medija.
Ovo je, za razliku od većine naših filmova, delo sa
zaokruženim i pametno napisanim karakterima. Gluma je odlična, ovi ljudi zaista
deliveruju uz potpunu posvećenost i veru u svoje uloge. Ističu se dvoje glavnih
glumaca: Sergej je fenomenalan kao demonski Vukmir, a Srđan se emocionalno
unosi kao nikada do sada i njegova bol i bes je gotovo fizički opipljiva i
dosta doprinosi emocionalnoj težini filma. Pametan dodatak je Slobodan Beštić u
ulozi Marka, koji dodaje još seventies šmeka u film. Izvrsno!
SRPSKI FILM je doneo veliko
osveženje jednoj posustaloj kinematografiji i još jednom dokazao da mladi i
talentovani režiseri željni promene treba da budu jedan od njenih glavnih
oslonaca (uz malo pomoći stare, pravoverne garde). Dokazao je i da je ljubav
prema filmu kod tih ljudi neizmerna i da će oni uraditi sve da realizuju svoj
film. Osim SRPSKOG FILMA, i drugi kvalitetni naslovi izašli u zadnjih nekoliko
godina (ČARLSTON ZA OGNJENKU, ŽIVOT I SMRT PORNO BANDE, NEPRIJATELJ, KLIP) su
dobri pokazatelji. Kinematografiji je najviše potrebna sveža krv, ali ne ona
koja će završiti kao u filmu GLAD (odličan srednjemetražni film Mladena Đorđevića) već
ona koja će se hrabro i beskompromisno boriti za promene i svoj umetnički
integritet.
Ocena 5-/5
Ocena 5-/5
No comments:
Post a Comment